Nigdy Więcej. Sztuka przeciwko wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku
Publikacja Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX I XXI wieku towarzyszyła wystawie zorganizowanej w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w dniach 30.08–17.11.2019.
Autorzy tekstów koncentrują się na dwóch momentach historycznych i na emblematycznych dla nich przedstawieniach. Latach 30. – początkach silnego międzynarodowego ruchu antyfaszystowskiego i powstaniu Guerniki Picassa oraz latach 50. – wystawie Arsenał widzianej jako próba przezwyciężenia korupcji antyfaszyzmu w stalinizmie. Książkę zamyka kalendarium działań artystek i artystów przeciw wojnie i przeciw faszyzmowi. Podział tematyczny został podkreślony trzema przedstawieniami Guerniki umieszczonymi na rozkładówkach – oryginalny obraz z 1937 r., kopia Guerniki Wojciecha Fangora z 1955 r. oraz zdjęcie protestu Art Workers’ Coalition i Guerilla Art Group przeciw wojnie w Wietnamie przed Guerniką w Nowym Jorku w 1970 r.
Format jest poręczny, książkowy – zastosowano oprawę szwajcarską z wolnym grzbietem w celu łatwego otwierania publikacji. Skromna i surowa forma nawiązuje do estetyki samej wystawy, podczas której dzieła zostały wyeksponowane na konstrukcjach przypominających transparenty zbite ze sklejki. Jednocześnie dobrane materiały są szlachetne i haptyczne. Okładka została wydrukowana przez drukarnię Marceli w technice typografii na bawełnianym papierze o strukturze tynku. Wytłoczono obrys spadających gołębic, ilustrację stworzoną przez Mario Lombardo na podstawie grafik Picassa. Po otwarciu książki, na pierwszej stronie bloku znajdują się te same gołębie sylwety, całe w czerwieni, co oddaje dramatyzm treści, z którą zmierzy się czytelnik.
Autorzy tekstów koncentrują się na dwóch momentach historycznych i na emblematycznych dla nich przedstawieniach. Latach 30. – początkach silnego międzynarodowego ruchu antyfaszystowskiego i powstaniu Guerniki Picassa oraz latach 50. – wystawie Arsenał widzianej jako próba przezwyciężenia korupcji antyfaszyzmu w stalinizmie. Książkę zamyka kalendarium działań artystek i artystów przeciw wojnie i przeciw faszyzmowi. Podział tematyczny został podkreślony trzema przedstawieniami Guerniki umieszczonymi na rozkładówkach – oryginalny obraz z 1937 r., kopia Guerniki Wojciecha Fangora z 1955 r. oraz zdjęcie protestu Art Workers’ Coalition i Guerilla Art Group przeciw wojnie w Wietnamie przed Guerniką w Nowym Jorku w 1970 r.
Format jest poręczny, książkowy – zastosowano oprawę szwajcarską z wolnym grzbietem w celu łatwego otwierania publikacji. Skromna i surowa forma nawiązuje do estetyki samej wystawy, podczas której dzieła zostały wyeksponowane na konstrukcjach przypominających transparenty zbite ze sklejki. Jednocześnie dobrane materiały są szlachetne i haptyczne. Okładka została wydrukowana przez drukarnię Marceli w technice typografii na bawełnianym papierze o strukturze tynku. Wytłoczono obrys spadających gołębic, ilustrację stworzoną przez Mario Lombardo na podstawie grafik Picassa. Po otwarciu książki, na pierwszej stronie bloku znajdują się te same gołębie sylwety, całe w czerwieni, co oddaje dramatyzm treści, z którą zmierzy się czytelnik.
Elementy projektu:
projekt graficzny, skład, DTP, print managing
Rok:
2019
projekt graficzny, skład, DTP, print managing
Rok:
2019